Äppleblom i juletid

I höstas beställde jag hem tre amaryllis lökar på samma gång som jag köpte ett gäng tulpan och krokuslökar jag grävde ner i trädgården. Amaryllisarna fick vänta till oktober innan jag lade ner dom i krukor (efter att först haft rötterna i varmt vatten ett dygn) och passligt nog slog de ut ett par veckor innan jul. Ville ha något annat än de traditionellt röda eller vita amaryllisarna, så när jag såg den här ‘appleblossom’ som har stora rosa-vita klockblommor var jag såld direkt.

Förutom att jag givetvis kommer försöka spara den till nästa år kommer jag försöka plantera ut en i trädgården till våren så kanske jag i slutet av sommaren kan njuta av de vackra blommorna igen. Läste någonstans att man kan göra så men har inte googlat tillräckligt ännu för att veta när och hur jag ska göra. Har någon erfarenhet av detta? Tycker iaf det är värt ett försök, och lovar att jag berättar hur det går. Men visst är den ändå inte alldeles underbar?

Lämna en kommentar