Mål för detta år

För en gångs skull tänker jag inte börja skriva en årsresume. Känns bara dumt eftersom jag inte ens har många inlägg att gå tillbaka till och sammanfatta för varje månad senaste året. Istället delar jag med mig av mina nio mest gillade bilder på Instagram för detta år. Det sammanfattar också väldigt bra året som gott. Väntan på vår lillasyster, hennes födelse, mitt 30 års firande och familjen. Det som inte syns på bilderna är mina masterstudier som också var en stor del av detta år men som fullgjordes och jag numera har en Master in Music, med en examen inom Entrepreneurship in the Arts – Music, Media and Marketing. Men som sagt kretsade nog 2019 mest kring familjen på många sätt.

Inför detta år skrev jag ihop en lista med mål inom olika kategorier. Visst kunde man kalla dem nyårslöften också men mål har en mera positiv ton än löfte, för bryter mn ett löfte är det värre än om man siktat mot ett mål. Kategorierna var: hemmet, familjen, karriär, hälsa, skönhet och övrigt. Inom dessa kategorier finns varierande många punkter och målen är också på olika nivå. Inom kategorin hemmet lade jag upp allt vi tänkt göra och vad jag skulle vilja göra näst år. När det väl kom till pappers blev det plötsligt väldigt mycket men fortfarande är det mest sådant vi tänkt och borde fullgöra. Inom hälsa finns ju det klassiska att man vill bli hälsosammare och motionera mera, men gjorde det mer konkret och skrev till exempel ut antal km jag vill skida detta år. Eftersom jag för tillfället har ett allt för osunt förhållande till choklad och annat snaska de lade jag mitt mål på att ha 2 veckor helt fria från snask varje månad. På så sätt är det inte ett totalförbud vilket jag vet jag ändå inte kommer hålla utan ett år med en massa delmål som blir lättare att hålla och som sedan kan sporra en att hålla längre etapper än två veckor åt gången. Då får jag ju också med rent samvete äta lite godsaker nu som då (som till exempel vid födelsedagar, resor eller speciella helger) men för att sedan kunna återuppta snaskfria livet igen och vid slutet av året för hoppningsvis minskat sötsuget och om inte annat borde jag ju logiskt sett varit utan choklad och snask åtminstone halva året.

Har du lagt några mål eller givit några nyårslöften detta år? Eller är du istället den som tycket det är totalt onödigt och larvigt?

Lämna en kommentar