2018 – året med mycket stress och många mysmornar

Funderade ett tag på hurudan årsresumé jag vill knåpa ihop detta år, om jag alls ens skulle göra det eller köra något i top-tre med olika händelser i olika kategorier, men så konstaterade jag att för min egen skull vill jag ha en hederlig månadsresumé. Har ju redan helt glömt vad som hänt under 2018. Så innan vi kan runda av detta år, så tar vi en tillbakablick på året som gått. Är ni beredda?

Januari

Vi inledde det nya året i Lappland och njöt av vinterväder både där och här på hemmafronten. Mycket snöskottning och skidning blev det också när jag läser igenom gamla blogginlägg. Det största som ändå hände under januari var att jag blev fri från glasögon.

Februari

Trots att februari var en svinkall månad hade jag tydligen vårkänslor redan i början av månaden. Vi ordnade ordentligt kalas då Lillis fyllde två och Älsklingen trettio. Blev väldigt lite skidning och träning överlag under februari men däremot åkte vi en del pulka. Lillis stickade klänning blev klar och jag belönade mig själv med ett par riktigt snygga och bra solbrillor efter lasikoperationen.

Mars

Mars var en finfin månad som vi kunde njuta av på många sätt. Vi gjorde bland annat en utflykt på isen, gosade med katten, njöt av vackra vinterdagar och att det verkligen började vara härligt ljust på dagarna. Under mars körde vi med en kost med mindre kolhydrater (ja ni kan ju gissa om det är något vi fortsatt med året ut *höhhö*). Jobb var det också mycket av under mars, både med kören, med mat-föreläsning och med en helg i huvudstaden. Att våren kom med stora snödrivor var ett faktum och vi avslutade också månaden med mycket snö och en semester i Lappland över påsken.

April

Under april hade vi vargar strykande runt husknuten (eller inte långt ifrån iallafall), var dom befinner sig nu har jag verkligen ingen aning om, men iaf inte på bakgården för tillfället. Vi tillbringade en underbar tumis-helg i Amsterdam och sakta men säkert började trädgården också vakna till liv då all snö smalt bort fortare än jag kunde ana. I övrigt fylldes april mestadels av vardag, förkylning och tvåårstrots.

Maj

Sköna maj kom med värme, blommor, vardagsrumba, mycket jobb, trädgård och en hel massa körsång. Med kören deltog vi både i Vasa körfestival och hade vår egna storslagna åttiotalskonsert.

Juni

Även om andra lärare tog semester och sommarlov redan i början av månaden jobbade jag fram till midsommar. Övade inför och hade min egna sommarkonsert i Vörå kyrka. Jag visade också er hur jag återanvänt min brudtiara i en vanlig konsertfrisyr.

Juli

En bilresa med gamla godingen till Sverige och måååånga sköna varma sommardagar, och att njuta av tillvaron just nu, det var juli i ett nötskal.

Augusti 

I augusti kunde jag konstatera att bloggen hade haft sommarsemester den med även om den inte alls skulle det (visserligen höll det i också resten av året men det är en bisak…) Däremot var augusti precis lika bra och fin som resten av sommaren. Älsklingen hade sin semester och vi åkte till Grekland och firade vår femåriga bröllopsdag. Att jag sedan inte alls var redo att inleda höstterminen var också ett faktum, men den kom också med rivstart.

September

När september kom, blev det också mycket nytt i vardagen igen och ett pusslande som aldrig förr. Jag inledde mina master-studier i Jakobstad som ett extra tillägg till den ”inte-alls-hektiska-småbarnstiden” (<- sarkasm).  Min dator kraschade och jag har fortfarande inte fått skaffat en ny eller försökt återställa den gamla. Hmm…tror verkligen att jag inte riktigt hängt med sedan september…

Oktober

I oktober försökte jag balansera vardagsrumban med lite pyssel och frisk luft. Under ett välkommet höstlov hade vi inga klockor och ringa utan vaknade när Lillis kom springande in i vårt sovrum. Att jag var sjuk i början av månaden och sedan hes i över tre veckor var kanske inte det roligaste och definitivt inte det bästa när man har ett yrke med rösten som redskap. En kväll ute med min kör och en show&dinner var också bra för sinnet hos denna fru.

November

Månadsskiftet oktober-november spenderade jag i Norge på en studieresa. Jag började på sätt och vis hitta en balans med att iaf kunna njuta och ta till vara på mina lediga dagar och helger, fram för allt alla mysmornar med Lillis. Jag shoppade en stor del av julklapparna under black friday, helt utan ångest och överlag rullade månaden på som av sig själv.

December

Trots att jag tog fram julbelysningen för fönstren redan i november så har nog denna december troligtvis varit det år jag haft minst julkänslor jag någonsin haft. Har ändå både julbakat, pysslat och pyntat och spelat och sjungit på julkonsert. Trots att julkänslorna varit ganska svaga så har den här julen ändå varit väldigt bra. Förutom jul så har ju defacto också december också varit mycket jobbresor för Älsklingens del, kontorsjobb för mig och slutspurt av första delen av studierna.

Nu när året bokstavligen lider mot sitt slut kan vi se tillbaka på allt som hänt.  Året var väldigt tudelad med, i lärartermer, vår- och hösttermin. Våren på ett sätt lugnare med mera balans och jämnvikt med såväl jobb, familj, vardag och fritid. Hösten har snarare varit mera kaotisk och i slutändan har jag inte riktigt hängt med över huvudtaget. Att jag ibland kunnat njuta av lediga stunder, mysmornar och lediga helger är otroligt. Allt har sin tid sägs det, och det är verkligen sant. Kanske vi kan se tillbaka om några år på den här tiden på ett annat sätt, med mera perspektiv, kanske vi rent av då kommer säga att ”så mycket tid vi hade då”, men för tillfället känns det som om huvudet just slutat snurra och allt lagt sig. Dessa lediga juldagar har verkligen kommit till sin rätt! Men nu ska vi ändå ta vara på årets sista dag innan vi välkomnar tvåtusennitton. 

Lämna en kommentar