lilla kvällsbageriet

Blev ett kvällsbak här i huset idag. Lillis var med när vi gjorde degen vilket i och för sig resulterade i mjöl i hela halva köket men så ska det väl vara med tvååringar i köket. När väl degen jäst gjorde jag nog jobbet själv, speciellt eftersom halva degen skulle bli munkar och där är det definitivt inte lämpligt med små nyfikna fingrar runt omkring.

28.4.18.2

Men både bullarna och munkarna blev de bästa jag någonsin gjort. Kanelbullar att snurrade jag på ett nytt sätt och de blev ju superfina och såg riktigt proffsiga ut när de var klara. Munkarna friterade jag för första gången helt enligt regelboken och hade temperaturmätaren i oljan hela tiden för att den inte skulle bli för varm och så höll jag koll på klockan hela tiden för att munkarna skulle friteras tillräckligt länge. Det var nog säkert en av orsakerna att de blev så fina och goda i år, för tror jag tidigare år haft allt för hög temperatur på oljan så ytan blivit mörk men de fortfarande kunnat vara lite råa inne, men alltid ska man lära sig något…

28.4.18.1

Att inte göra en full sats med munkar är också en bra lösning för munkar är ju goda endast när de är nygräddade och dessutom räcker det gott och väl med ett par under hela vappen-helgen innan man fått nog av dem (plus att dom två kan man då också äta med gott samvete).

 

Lämna en kommentar