Vår pepparkaks-diner

Ifjol när jag byggt min tomteby av pepparkakshus sa jag till Älsklingen att påminna mig om att göra endast ett hus detta är. Nå ett hus blev det, men långt ifrån ett traditionellt pepparkakshus. Älsklingen slängde bara fram idén på att göra den i amerikansk 50-tals diner stil, och så spann vi vidare på idén, googlade inspiration och så började vi bara baka.

received_291719761487249

Själva restaurangdelen är rund i formen, byggt av många väggar och stora fönster. Så gjorde vi dessutom en mack bredvid, med pumpar förstås. Att det skulle finnas belysning i och runt huset var ju självklart, ”spottar” som lyser upp runt ute och under macken och så lite färggrann belysning inne i dinern. Sedan kom Älsklingen på att vi kunde prova göra en snurrskylt på taket också. Ja, den runda skylten på taket snurrar faktiskt. Om ni ser på bilderna noggrannt ser ni att det är olika motiv på båda sidorna av skylten. Älsklingen fixade motorn från sina gamla elektronik lådor, jag själva skylten och vips så var den på plats.

received_342220326363696

Överlag blev jag riktigt nöjd med årets hus. Att vi fick dit taket helt och hållet är redan bra gjort. Syns ju inte riktigt på bild hur stor den är men, det runda taket är så stort som man får på en plåt i ugnen, så vad är det då, nästan halvmetern? Jo, vi har tre stödstolpar inne i restaurangen men ett spänningsmoment var det ändå när vi lade dit det.

received_549107032223316

Jag lägger alltid ihop mina hus endast med kristyr. Håller vi bra som helst, klottrar mindre och ingen risk för brännskador. Liksom rätt många andra år har jag skippat allt extra i form av godis och sånt som dekoration, blir mera stilrent så, och iaf nu skulle det inte passat. Men vem vet, kanske vi nästa år gör ett riktigt godishus, som i Hans och Greta? Nå det ser vi om ett år, nu tänker jag njuta och vara stolt över denna skapelse.

received_333298630853826

received_1059593394233309.jpeg

En kommentar Lägg till din

Lämna en kommentar