Inget dåligt samvete för reaköp

Lite halv-passligt nog inleddes black friday för vår del med att fröken mitt i natten rusar upp ur sängen och in i vårt rum storgråtande mammaaaa. När jag väl fått henne aningen lugnare frågade jag vad det var och svaret blev ”de möckt i min juum” (det är mörkt i mitt rum). Hon skulle nog visserligen inte förstått humorn om jag skulle sagt att det är klart det är mörkt då det är black friday, utan det var nog bara att säga att jo det är ju mitt i natten…men vår fröken var helt enkelt mörkrädd. Visst har hon vaknat tidigare och bett att få på lampan, men det var första gången hon verkligen rusar upp stortjutande. Nå den här gången slutade det med att hon fick ta med täcket och kudden och kom och sov bredvid mig resten av natten. Tror minsann lampan får vara på inatt istället så ska vi se om hon sover lika bra som hon brukar.

Men på tal om Black Friday så känner jag nästan jag vill kommentera fenomenet lite grann iaf. Visst har det spårat ur (rejält) på många håll och lite i samma stil som när folk köar i timmar för att möjligen få någon viss produkt. Jag är allergisk mot sånt. Men samtidigt säger jag inte alls nej till reapriser en månad innan jul när man har en lista på klappar att inhandla. Så Jo, jag klickade faktiskt hem en stor del av årets julklappar redan igår. Till ett bra reapris dessutom. Däremot så avstod jag idag från att inte klicka hem några klädesplagg som jag redan spanat in till fröken i affären. Orsaken? Jo när jag kom till kassan så konstaterade jag att nä, jag vinner verkligen inget på detta, skulle sparat typ åtta euro i slutändan när frakten kommit på. Så det fick vara. Ska ändå in till stan nästa vecka då jag kan köpa plagget i fysisk affär och så kan jag gå in i affären bredvid och köpa det andra plagget istället. På så sätt så vinner också klimatet lite på det när jag kan slå två flugor i en smäll och inga enskilda paket behöver fraktas endast för mej. Och så stöder jag ju affärsverksamheten också och inte bara klicka-hem-handeln.

Har jag då dåligt samvete för att jag shoppat på den så ”farliga” svarta fredagen? Inte alls. Precis som alla andra reatider, som mellandagsrea, vinterrea, sommarrea, mid-season sale osv, så sparar jag gärna några slantar om det är något vi behöver. Köper väldigt lite, gör få impulsköp, understöder lokalproducenten samt köper en del begagnat också, så tycker jag nog i slutändan drar mitt strå till stacken.

7736_a3a8381281635a1926bd3ea09f29f4d9.jpg

En kommentar Lägg till din

Lämna en kommentar