Majutmaningen – löpning

Maj månad betyder ny utmaning! Vet inte om jag ens vill skriva hur tok-dåligt jag fixade april-månads utmaning. Har påbörjat flera gånger, men inte färdigställt nåt. Vinterkläderna är visserligen tvättade men inte ännu undanstädade så får bara ett litet plus för det men i övrigt är nog april underkänt, och blev ”latläxa”  till denna månad…

Men det jag tänker ha en enkel utmaning denna månad. Nåja enkel och enkel, men inte något stort och komplicerat utan kort och gott:

jag ska orka och kunna springa 3 km

Det låter pyttelite, jag vet, men saken är den att min kropp inte är menad att springa med. Jag har tränat upp löpning och konditionen borde inte sätta stopp på att löpa, men problemet ligger i benen och valpsjukan. När jag tränade upp löpningen under militärtiden för coopertestet inför tjänsten som väntade på mej, bröt valpsjukan ut. Och trots att jag tränat lugnt och alternativt med simning och cykling och då också på gym, så kom den tillbaka. Jag får så sjuka smalben (benen, inte musklerna) att jag sedan knappt kan gå vanligt. Så finns det någon snäll löparsjäl där ute som gärna hjälper mig och tar på sig utmaningen att jag ska klara av löpning så välkomnar jag hen med öppna armar. Baktanken är ju också att jag till slutet av sommaren kan löpa 5 km utan problem men vi börjar här…

2.5.18.jpg

Bjuder på en gammal bild från tiden då jag löptränade i militärskogen.

Lämna en kommentar