Aprilutmaning – vårstädning

April – vilket betyder ny utmaning för detta år. Men innan vi tar oss an en ny utmaning så ska vi blicka tillbaka en månad och se hur mars-utmaningen gick.

Överlag tycker jag mars gick ganska bra på alla fronter, höll borta sockret och kolhydraterna ganska bra, motionerade en del, stretchade lite för lite men har däremot laddat hjärnan flera gånger så mars får nog godkänt på utmaningsfronten. Visst medger jag att jag fuskade några gånger med dieten, fick ett bakfall redan första veckan och så har jag tagit påsken precis som den är, men ändå med gott samvete. Är egentligen förvånad hur bra jag fick bort sockret, och hur bra jag kunnat stå emot bröd-frestelserna (jag älskar nybakt bröd t.ex), och med lite lätt tvång ibland (när samvetet sade till) så har även fredagsmyset och lördagsmaten gått att variera till en mera GI-anpassad diet.

3.4.18.1.jpg

Nu kommer jag ju inte återgå till normala matvanor ännu på ett bra tag, utan fortsätter på samma linje och så småningom (kanske mot slutet av den här månaden) börjar jag sakta lägga in lite mera nyttiga kolhydrater i kosten. Känns bra just nu, och att inte behöva få dåligt samvete om det inte alltid är så strikt är något som är viktigt för att man ska kunna fortsätta. Då förstås med tanken att det inte sker var och varannan dag…

Men till april-utmaningen. Tycker vi fokuserat så mycket på kroppen hittills i år så nu är det dags för hemmet. Vårstädning kära vänner! Golv, väggar och tak får ni skura och skrubba i egen takt, men hur är det med skåp och lådor? Skafferiet? Badrummet? Här får ni min lista på vad som ska göras denna månad:

  • Badrummens och toaletternas skåp ska städas, gamla mediciner till apoteket, tomma (nästan tomma, gamla) förpackningar slängas och så allt det där som bara lämnat där utan någon orsak eller som bara skräpar ska bort.
  • Skafferiet ska städas, rensas och ordnas.
  • Hobbyrummets skåp ska få ordning och reda (kan vara ett evigetsprojekt visserligen med tanke på mängden noter som finns i ett av skåpen…)
  • Hjälpköket ska färdigställas med vår lilla renovering (lämnade på paus några veckor, men nu ska det bli klart!)
  • I slutet av månaden ska även ytterkläder städas och tvättas undan efter vintern, litar inte det minsta på vädret ännu så vi ska gissa på att detta kan ske under sista veckan i april…

Vem är med mig på denna vårstädning?

3.4.18.2.jpg

Lämna en kommentar