Ett kalasbord

En vecka har gått i ett huj, och nu är det redan en vecka sedan vi firade två-plus-trettio-års-kalas här hos oss. Lovade att jag skulle visa lite bättre vad vi bjöd på så här får ni se hur vårt kaffebord såg ut.

18.2.18.2.jpg

Den salta sidan fick en maffig smörgåstårta stå för. För en gångs skull gjorde jag den rund, och dekorerade den som en stor blombukett istället. Den hade tre olika sorters fyllningar, en med skinka blandat med CremeBonjour (rökt renkötts smak), nästa fyllning var med salami blandat med CremeBonjour (naturell) och den sista med fetaost som jag rörde ihop med Creme Fraiche. (de två första fyllningarna hade också lite Creme Fraiche och majonnäs i för att inte konsistensen skulle vara för tjock. Till dekoreringen använde jag mig av tre olika sorters skinka (i tunn-tunna skivor), sallad, rucola, basilika, gurka och körsbärstomater.

18.2.18.1

Tårtan blev ett försök att göra en Chrysler (Älsklingens gamla goding), men den blev inte riktigt enligt proportionerna. I princip är det ändå en klassisk gräddtårta med ljus tårtbotten och fylld med grädde och jordgubbar i ett par lager och lemoncurd i ett lager. Efter att jag format tårtan spacklade jag den med smörkräm och täckte den med ett lager vit sockermassa. Det blåa (och röda lyktorna) är vanlig karamellfärg som jag målade dit eftersom älsklingens bil också har de färgerna. Krom-listerna är gjorda med silverfärgad dekorationsgel.

18.2.18.3

Dessutom bjöd vi ju på fastlagsbullekransen som jag visade er redan i tisdags, chokladmuffins, dubble chocolate-chip cookies och smältande snögubbar (pepparkakor).

18.2.18.4

En kommentar Lägg till din

Lämna en kommentar