Blogglista: Jobb & Karriär

Veckans blogglista på Sevendays.fi handlar om jobb och karriär. När väl augusti kommer börjar ju alltid ett nytt läsår, och som lärare är ju det alltid en nystart. Visserligen är jag lyckligt lottad och får vara ledig några veckor ännu innan mina lektioner börjar men förarbetet, ja det har jag ju hållit på med redan sedan förra terminen avslutades..Så varsågoda nu får ni min lista om mitt jobb och min karriär (hittills…)

2.8.17.2

  • När jag var liten ville jag bli: Jag har velat bli en massa olika, allt från kock till jurist, det varierade lite mellan åren och har iaf inget minne av något yrke jag länge påstod att ”det ska jag bli när jag blir stor”. (kanske min mor minns bättre?) Däremot minns jag hur jag någon gång i lågstadiet påstod att ”jag ska aldrig bli lärare!” Haha, nu är vi där och jag känner nog att jag är på rätt bana där.
  • Nu jobbar jag som: Ja som jag redan skrev så är jag lärare, mera specifikt så är jag musiklärare på medborgarinstitutet i Vörå.
  • Det här har jag jobbat med under min karriär: Under studietiden har jag hunnit jobba i såväl cafe som på tre olika restauranger, men inom mitt eget yrke har jobbat både med att ge privatlektioner, vara timlärare på MI, vara musik- och bildkonstlärare i ett högstadium, spelningar i många olika former och det mest utstickande och minnesvärda jobbet jag haft är nog musiker i Österbottens Militärmusikkår, där jag troligtvis skulle jobba ännu om det inte varit för att den lades ner.

2.8.17.1.jpg

  • Det bästa med mitt jobb eller utbildning är: Jag får göra så mycket olika, plus att det varierar så mycket. Det som är allra bäst är väl ändå att jag får jobba med det jag älskar och som är min stora passion i livet.
  • Så här ser en vanlig dag ut på jobbet: som sagt är det väldigt varierande eftersom jag har både musiklekis, piano och sångelever samt körer. Men det är mycket som ska förberedas, sånger som ska kunnas, stämmor som ska spelas in, ackord som ska sitta, nytt material som ska letas reda på osv. Varje dag, varje vecka och varje år är olik den andra. Eleverna är olika, populära sånger varierar och nya projekt görs med körer och elever. Så en vanlig dag på jobbet är olik dagen innan helt enkelt.

wp-image-947673726jpg.jpg

  • Ett karriärsmål jag har: De är många olika, större och mindre, men några är: ge en egen oboekonsert, få sjunga solo med en stor orkester (helst symfoniorkester), få dirigera masskören på en sångfest och få spela in musik till en film (orkester eller solo…)

2.8.17.3

  • Det här är min roll bland kollegorna: Vi är inte så många heltidsanställda på MI men min roll är ju musiksidan på institutet kan man säga, och sedan förstås att tillsammans med resten av teamet varje år ge ett fint och bra utbud kurser på fria bildningen. Men vet inte om jag någonsin tänkt på att vi har olika ”roller”, vi är ju alla anställda för olika jobb…
  • Ett arbete jag inte skulle kunna ha: Skulle inte kunna vara läkare eller sjuksköterska. Inte för att det skulle vara dåliga jobb eller något, men jag kan inget med stora sår, brutna ben eller en massa blod, så det skulle ju då vara lite problematiskt om jag då skulle jobba på t.ex akuten… Men det är väl tur att vi alla har olika kall i livet.
  • Mitt drömjobb: Ett drömjobb skulle väl vara att få göra det jag gör plus att spela i orkester på samma gång? I princip just det jag kommer att få göra i höst, så för tillfället drömmer jag inte om något specifikt jobb utan har istället mindre och större mål jag vill uppnå inom karriären.

11-1-17

Lämna en kommentar