Juldukning

19.12.16.4.jpg

Såhär vid juletider är det ju kanske en del middagar och luncher med släkt och vänner och då vill man ju duka fint. Så här kommer lite inspiration till er. Tänkte ge er tips på tre olika dukningar. En juldukning, en mellandagsdukning och en nyårsdukning. Vi börjar med dukning ett, dvs. juldukningen.

19-12-16-2

Min juldukning går i rött och vitt, (liksom det mesta på julen här hos oss). Jag har utgått från att själva dukningen inte ska ta så mycket plats men ändå vara dekorativ. Bordet kommer ju sedan fyllas med en massa olika mat så utrymme kommer behövas för det, så några stora blomsterarrangemang är inte att rekommendera (om man inte då har ett skiljt bord endast för maten förstås).

Jag har använt mig av en röd löpare och några vita virkade dukar som utgör grunden. Sedan har jag tagit några vinglas som jag lagt upp och ner och några små röda julkulor och hjärtan in i dem, tillsammans med lite glitter. Ovanpå glaset har jag ett enkelt värmeljus i en ljuskopp.

19-12-16-1

Servetterna har jag vikt väldigt enkelt som ett litet fack där jag lagt in ett lingonris och en polkagrisstång. Jag har också röda vackra vinglas med tillhörande snapsglas vilket jag tycker passar utmärkt till julen.

19-12-16-3

Lämna en kommentar